Kleurenbeest

Kleurenbeest omvat momenteel twee prentenboeken met een daaraan gekoppeld methodeboek. Verhaal en methodeboek zijn ontworpen voor de laatste kleuterklas.

Concept:

Kleurenbeest is een vijfdelig verhaal over een wezen en haar kroost. Deze wezens (de kleurenbeesten) voeden zich met de kleuren van de stad en komen via de stad in contact met kleuters. Er wordt een band geschapen tussen Kleurenbeest en de kleuters. Deze band biedt een kader waarbinnen de kleuters zichzelf, hun klas en de buurt (stad) waarin ze leven ontdekken.

 

Doelen:

De ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd via een methodiek waarbij elementaire aspecten uit de muzische deelgebieden aangereikt worden in de vorm van opdrachten en experimenten. Zo worden de psychomotorische vaardigheden, de verbeelding en het denken van de kinderen ontwikkeld. Door middel van interactie en associaties rond de vijf verhalen wordt het taalgebruik bevorderd. De zelfstandigheid en de sociale vaardigheden van het kind worden bevorderd door hoekenwerk en groepswerk.

 

Hulpmiddelen:

De begeleid(st)ers worden ondersteund door een prentenboek en een ideeënboek met bijlagen.
Het ideeënboek bevat opdrachten en andere ideeën die steeds worden gelinkt aan het Kleurenbeest-personage.
De bijlagen zijn o.a. een CD met Kleurenbeestliedjes, een Kleurenbeestpak, allerlei fotografisch materiaal, informatie over musea en (hedendaagse) kunst.

In het tweede boek legt Kleurenbeest een ei. Kleurenbeest houdt het ei warm maar het wil niet barsten. Kleurenbeest wacht geduldig. Ze neemt het ei overal mee en de tijd gaat voorbij. Op een dag kruipen er drie kindjes uit het ei. Ze zijn alle drie heel verschillend (thema’s: geboorte, de seizoenen, het weer, …). In de daaropvolgende boekjes worden de drie kindjes van Kleurenbeest voorgesteld.

  • Kleurendikkiebeest eet te veel. Hij eet niet alleen graag felle kleuren maar ook muziek. Zijn staart eindigt op twee drumstokjes en hij maakt de hele dag lawaai. Hij vindt het ook erg leuk om de mensen te pesten (thema’s: muziek, pesten, voeding, …).
  • Kleurenfeebeest is een dromer. Niemand weet dat ze kan vliegen met haar staart. Als iedereen slaapt, vliegt ze over het bos en dan komt ze rare wezens tegen. Je zal haar nooit in de stad vinden, want ze is bang van mensen (thema’s: nachtdieren, fantasiewezens, licht en donker, …).
  • Kleurenzoekbeest is de snelste van de drie. Hij zit nooit stil en gaat op stap om nieuwe dingen te ontdekken. Zijn staart eindigt op een pijl en wijst hem de weg als hij verdwaald is. Hij maakt mama Kleurenbeest ongerust omdat hij niet wil eten, graag met mensen praat en soms spoorloos verdwenen is (thema’s: reizen, uitvinden, beweging, …).

Het methodeboek en het prentenboek genieten heel veel bijval en het drukken van meerdere exemplaren dringt zich op. Verschillende scholen pakten uit met de resultaten van de werking tijdens toonmomenten. In een aantal scholen heeft Kleurenbeest een vaste plaats verworven. De mogelijkheid wordt onderzocht om van het verhaal Kleurenbeest een thea­tervoorstelling met begeleidende ateliers uit te werken.

Scholen die van dit aanbod gebruik maakten zijn:

  • Voorzienigheid Anderlecht
  • Sint-Niklaas Instituut Anderlecht
  • De Luchtballon Tienen
  • Sint-Thomas Brussel, lerarenopleiding voor kleuters en lagere school
  • ‘t Regenboogje Etterbeek.

 

Kopen? hier te koop.
 
Voor bestellingen neem contact op met:
  • beeldenstorm secretariaat
  • 02/523 43 50
  • secretariaat[at]beeldenstorm[punt]be

 

geen berichten meer mogelijk