intro

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants: “Insecten, reptielen en paashazen” / “Les insectes, les reptiles et les lapins de Pâques”

12 april, 2017 • 09:00 - 16:30

“Insecten, reptielen en paashazen” / “Les insectes, les reptiles et les lapins de Pâques”

Beeldenstorm vzw & Levenslust vzw

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants: “Insecten, reptielen en paashazen” / “Les insectes, les reptiles et les lapins de Pâques”

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants: “Insecten, reptielen en paashazen” / “Les insectes, les reptiles et les lapins de Pâques”

24 karaat & plus concert: “Grands Classiques de la Chanson Française” • Chadia Cambie en Pierre Anckaert

26 april, 2017 • 19:00 - 22:00

“Grands Classiques de la Chanson Française” • Chadia Cambie en Pierre Anckaert

Programma

“Grands Classiques de la Chanson Française” van Édith Piaf en Jacques Brel tot nu.

24 karaat & plus concert: "Grands Classiques de la Chanson Française" • Chadia Cambie en Pierre Anckaert

24karaatenplus-concert-26april2017_flyer_NL-FR_WEB_verso

Chadia Cambie, zang

Chadia studeerde aan Studio Herman Teirlinck en de Kleinkunstacademie Amsterdam.
Nadien volgde ze verschillende workshops en cursussen in binnen -en buitenland(tot nu) om zich verder te specialiseren in de stem.
Als creatieve duizendpoot was ze al gauw actief op vele terreinen. Zo werd ze een vaste waarde in tal van Tv-series als jongerenreeks ‘Wat nu Weer’, ‘Spoed’, ‘Familie, ‘De Makelaar’, en speelde ze gastrollen in ‘Samson en Gert’, ‘W817’, ‘FC De Kampioenen’, etc.
Zo kwam ze ook terecht bij de VTM band samen met Dieter Troubleyn en verschillende andere acteurs als Lulu Aertgeerts.
Ook als muzikale gaste werd ze gevraagd voor succesvolle televisieprogramma’s: De ‘Notenclub’, ‘Biebabeloela’, ‘Het Swingpaleis’, ‘Just The Two of Us’ met Jo De Poortere(2006),..
Als TV-presentarice kon u haar aan het werk zien als omroepster bij VT4, presentatrice  van ‘Binnen Kijken’ Vitaya en onlangs nog in ‘Lekker Van bij Ons’ (2010-2011) eveneens op Vitaya.
Daarnaast verleende ze haar stem voor het inspreken van tekenfilms, reclame-en bedrijfsfilms: ‘Peperbollen’, moeder in ‘Peter Pan’, ‘Rapunzel’ in Shrek,  ‘Happy Feet’, ‘Come a Casa’ spot TV, ‘Kringloopwinkel’, ‘O’Cool’, …
En presenteerde zij verschillende bedrijfsevents: oa. Nespresso, Dimension Data, Roularta, Rimpelrock voor Belgacom.
In de musical en –theaterwereld verdiende Chadia haar sporen: Zij schitterde in tal van musicals als ‘Assepoester’ in ‘Into The Woods’ ih KJT (95’), bij het grote publiek kwam haar doorbraak met ‘Eponine’ in Les Misérables (98’-99’), ‘Marianne’ in ‘Robin Hood’ (2001-2002),’ Camille’ in ‘Camille Claudel’(2004-2006) waarvoor ze de eerste Vlaamse musicalprijs won in 2004 voor beste vrouwelijke hoofdrol, ‘Marika’ in operette Frujahrsparade (2006) ‘Katharina Laporte’ in toneelstuk ‘Door De Deur’, ‘Sandra’ in The beautiful Thing’ (2009)
Ze maakte 2 muzikale solo voorstellingen waarvan ze zelf de artistieke leiding voor zich nam:
‘Sound-Heim’ (2008) met moderne bewerkingen van Sondheim songs en ‘Black On Track’(2010) bewerkingen van soul, pop en jazz songs gecombineerd met klassieke muziek.
Sinds 2009 is Chadia zangcoach op de Kunsthumaniora in Brussel voor zowel de musical als de pop/jazz afdeling. Daarnaast begeleidt ze ook individueel mensen die professioneel met stem en presence willen bezig zijn of die zich willen voorbereiden voor audities en toelatingsproeven.
Haar eerste regie als gastdocent deed ze in 2011 voor het Conservatorium van Brussel, afdeling musical. Daar schreef en regisseerde ze het stuk ‘Flight’ voor het eindjaarsproject van het eerste jaar ism Bart Buyle.
Haar grootse troef is haar veelzijdigheid.

Pierre Anckaert, piano

Pierre Anckaert’s repertoire bestaat uit moderne eigen composities, met referenties  naar klassiekers uit de jazz (Chick Corea en Clare Fisher) en uit de klassieke muziek (Ravel en Debussy). Daarnaast biedt zijn muziek avontuurlijke interpretaties van traditionele Cubaanse artiesten als Gonzalo Rubalcaba en Papo Luca, wat een echt Latin gevoel creëert.

Pierre Anckaert speelt zijn composities meestal samen met zijn trio, maar hij is ook altijd te vinden voor nieuwe samenwerkingen. Naar aanleiding van de verschillende prijzen die het Pierre Anckaert trio in 2007 won (eerste prijs Jazz Hoeilaart en de SABAM Artistieke promotie prijs), nam Anckaert samen met Hendrik Vanattenhoven op de contrabas en David Barker op drums in 2008 zijn eerste album op genaamd ‘Candide’.  Hiermee toerden ze in België, Spanje en Portugal.

In 2009 experimenteert Anckaert met de mogelijkheden van kamermuziek. Hij brengt samen met Brussels Chamber Orchestra de cd “Strings Attached, Pierre Anckaert Quintet & Brussels Chamber Orchestra” uit en toert in België en de VS.

Twee jaar later componeert Anckaert een viertal electric jazz nummers met zijn trio, die dan vervolgens radicaal herwerkt werden door Monkey Robot  (alias Louis Van De Leest & Eric Paquet). Er werd ook samengewerkt met zangers AHU (One Handed Music, het eerste Flying Lotus album), Carina Andersson (stem achter 4 Hero’s “Les Fleurs”) en Miles Bonny (MPM, DJ Day). In 2009 verscheen het album “74 Miles Away”.

www.muziekcentrum.be

www.pierreanckaert.com

Nieuwjaarsreceptie ~ 2017 overzicht

2015 – 2017

“Nood breekt wet”

logo • nood breekt wet

 

Gewapend beton

De ruit bedwasemd aangespannen
in ’t vierkant raamkozijn
verhit
verkild
langs beide zijden met angsten aangeslagenbetraande vergezichten
getrokken heldere sporen op ’t glas
doordruppeld
geschied
en
is
het glas waardoor ik kijken kan
langs traliënd verdriet
dat in de verte naar mij lonkt
geniepig verder kaatsend
in spiegels van diepte en lamledigheid

onzin gevat in uitgesponnen webben
van hebzucht en onhebbelijkheid
de lelijkheid vastgeklonken
in gruwelijke werkelijkheid

de akkers omgeploegd
om nooit meer vrucht te dragen
de sloten leeggebloed
de ziel gebarsten en gekloven

waar zijn die zinnen nu gebleven?
getuigen zij ons nietigheid?
wie zal ons duiden
waar we mogen wonen
ons hartig lavend aan elk ander?

ketens omhuld met valse velourigheid
maken ons gevangenen
tussen muren van
gewapend beton

Béton armé

la vitre embuée enserrée
dans le châssis carré
échauffée
refroidie
frappée de part et d’autre d’angoissesperspectives larmoyantes
griffes claires tracées sur le verre
dégoulinantes
existaient
et
restent
le verre au travers duquel je peux voir
le long d’un chagrin grillagé
qui m’attire vers l’horizon
renvoyant sournoisement
en miroirs de profondeur et de néant

s’est chargé d’absurdité dans des toiles d’araignées distendues
de cupidité et de grossièreté
la laideur tatouée
en atroce réalité

champs hersés
pour ne plus jamais porter fruit
fossés exsangues
âme brisée et fendue

où sont restées ces envies?
prouvent-elles notre insignifiance?
qui nous dira
où pouvoir vivre
nous abreuvant du sel de l’autre?

chaînes enrobées de velouteux trompeur
nous tiennent prisonniers
entre murs de
béton armé

Nik Honinckx, 2 september 2014

 

2014 – 2015

“Gewapend beton”

logo • Gewapend Beton

10 oktober 2014: Beeldenstorm, 15 jaar door weer en wind.

Een verjaardag tussen droevige verjaardagen, meer bepaald: de oorlogsherdenkingen, we zullen het de volgende vier jaar wel “geweten” hebben!

Ook Beeldenstorm schikt zich in de rangen en zal op haar eigen manier reflecteren over oorzaak en reden, over actie en reactie, over aanzet en conflict. Beeldenstorm zou zichzelf niet zijn, mochten wij geen aandacht hebben voor de visie van de kunstenaar. Wij zijn trots om u, ondanks de crisis, ons uitgebreide programma aan te bieden van onder meer onze traditionele creatieve ateliers, aangevuld met een aantal nieuwigheden, waarbij wij, via het programma “Made in Cureghem”, vooral bogen op een jongerenpubliek.

Dit seizoen bracht ons hoofd ernstige muziek, in samenwerking met music@home, een puik “24 karaats &+”-programma bij elkaar. Een méli-mélo van jazz, klassiek, chanson en kleinkunst. Dit alles onder het motto “muziek verzacht de zeden”.

In januari 2015 starten wij samen met de wijkcinema een filmreeks, gekoppeld aan ons thema “Gewapend beton”. Dit stelt ons in staat om ons doelpubliek kennis te laten maken met een aantal klassiekers die uitvoerig de waanzin en oorlog illustreren.
“Gewapend beton” is de themawerking die we de komende drie jaar zullen aanhouden.
Dit seizoen is er vooral aandacht voor “het conflict”. Kinderen, jongeren en ouderen zullen in onze creatieve ateliers werken aan verschillende producties die op een expressieve manier deze thematiek illustreren.

Verder werken we aan “The Best of Eveline & co”, de kortfilms van de “Mondelinge taalvaardigheid Frans” met de ACTO/VUB-studenten. Ook de portretten van warme Brusselkenners, de reeks “Les merveilleux de Beeldenstorm”, kennen hun vervolg.
Wij nemen ons voor om onze communicatiemethoden bij te schroeven, zodat u wat regelmatiger nieuws “heet van de naald” zal krijgen. Zo krijgt u onder meer tegen de eindejaarsfeesten een inkijk in de Beeldenstormwinkel, een winkel vol artistieke eindejaars- en andere geschenken.

Bon… reden genoeg om u allen dit seizoen wat meer te zien.

Van harte
Nik

 

“Eet meer friet!”

 


 

 

geen berichten meer mogelijk