intro

24 karaat & plus concert: “Una Serata Lirica” door Nora Khallouf, Jeroen Lenaerts en Saskia Van Herzeele

28 september, 2016 • 19:00 - 22:00

Wegens alarmfase 4 werd dit concert van woensdag 23 maart 2016 uitgesteld, dit concert gaat nu door op woensdag 28 september 2016. 

“Una Serata Lirica” door Nora Khallouf (lyrische sopraan), Jeroen Lenaerts (bas) en Saskia Van Herzeele (piano)

programma / programme
Jeroen Lenaerts

Liederen

  • L’ultimo Bacio
  • Luna d’Estate
  • Ideale (allen Tosti)

Aria’s

  • Deh Ti Ferma + Que Numi Furenti (Assur uit Semiramide, Rossini)
  • Madamina, il Catalogo è Questo (Leporello uit Mozarts Don Giovanni)
  • Infelice, e Tuo Credevi (Silva uit Verdi’s Ernani)
Instrumentale Intermezzi (Mozart) door Saskia Van Herzeele
  24 karaat & plus concert: "Una Serata Lirica" door Nora Khallouf, Jeroen Lenaerts en Saskia Van Herzeele
Nora Khallouf

Liederen

  • Aprile
  • Non t’amo più (Tosti)

Aria’s

  • Non Mi Resta Che il Piante ed il Dolore  (Suzel uit L’Amico Fritz van Mascagni)
  • Quel Quardo il Cavaliere.. So Anch’io La Virtù Magica  (Norina uit Don Pasquale, Donizetti)
  • Donde Lieta Usci  (Mimi, La Bohème van Puccini)
Duet
  • Cinque, Dieci, Venti, Trenta   (Figaro en Suzanna uit Le Nozze di Figaro)
  • La Ci Darem La Mano   (Don Giovanni en Zerlina uit Don Giovanni)
plaats / lieu

Beeldenstorm
Bergensesteenweg 145 Chaussée de Mons, 1070 Anderlecht (halte / station Clemenceau)

inkom / entrée

vrijwillige bijdrage / contribution bénévole

meer informatie en reservatie / plus d’informations et réservation

secretariaat@beeldenstorm.be • 02 / 523 43 50

24 karaat & plus concert: "Una Serata Lirica" door Nora Khallouf, Jeroen Lenaerts en Saskia Van Herzeele
Nora Khallouf, lyrische sopraan

De  lyrische sopraan Nora Khallouf (°1986) groeide als kind van een Nederlandse moeder en een Syrische vader op in België. Als jong meisje volgde zij viool en gitaar aan de plaatselijke muziekacademie en werd zo gebeten door de muzikale microbe.

Toen zij als twintigjarige bij muziektheater Transparant  auditeerde voor een plaats in het koor voor voorstellingen van Händels Samson werd zij prompt geselecteerd om de vrouwelijke hoofdrol Delila voor haar rekening te nemen. Hierop besliste zij een gedegen vocale opleiding te starten aan het Conservatorium te Leuven in de klas van Bart De Kegel, waar zij zich tot op heden vervolmaakt.

Onder zijn leiding werd zij in 2009 eerste laureate van het Dexia Classics Concours, waarop ze werd uitgenodigd een recital te verzorgen in de Koninklijke Muntschouwburg. Ook kreeg zij de kans masterclasses te volgen bij Lemmenseredocente Lieve Vanhaverbeke, Nederlandse bariton Maarten Koningsberger, de Amerikaans-Italiaanse stemcoach Diane Forlano, verbonden aan de Royal Academy te Londen en het Conservatorium van Den Haag, en ook bij de Canadese sopraan Lyne Fortin die op internationaal niveau een zeer indrukwekkende carrière geniet.

Nora Khallouf vertolkte inmiddels reeds verscheidene operarollen waaronder Rossini’s Berenice uit L’Occasione fa il ladro en Clarina uit diens Il Cambiale di Matrimonio. Zij kreeg de kans een aantal belangrijke Mozartrollen aan haar repertoire toe te voegen zoals Fiordiligi (uit Così fan Tutte) en Donna Elvira (uit Don Giovanni), en vertolkte de hoofdrol in Pietro Mascagni’s Zanetto, dat door critici zeer enthousiast onthaald werd omwille van de beklijvende en zeer mature vertolking.

Ook stortte zij zich met een groot enthousiasme in het concertleven. Zo trad ze bijvoorbeeld op in de Amuz in Antwerpen met Mozarts Exultate Jubilate en werd twee opeenvolgende jaren gevraagd voor het nieuwjaarsconcert georganiseerd door de stad Ninove. Verder trad Nora Khallouf intussen ook meermaals op met het Koninklijke Knapenkoor Cantate Domino o.l.v. David De Geest : zo zong zij Mozarts Krönungsmesse, het Requiem, dat werd uitgebracht op CD, en Charpentiers Te Deum.
Naast opera en oratorium, heeft zij zich met diepe interesse toegelegd op het Franse en Duitse liedrepertoire en gaf dan ook al vaak concerten op culturele podia in België en Nederland met zeer kwetsbare en intieme portretten van componisten als Richard Strauss, Gabriel Fauré en Johannes Brahms.

In 2010 werd zij geselecteerd om deel te nemen aan het Francesco Viñasconcours en het Concours Aragall te Barcelona en maakte zij deel uit van de groep beloftevolle zangers die het Euregio-concours in Duitsland in 2011 naar voren schoof. Tijdens het Musico Liedconcours te Amsterdam in 2012 werd zij geprezen om haar brede repertoirekeuze, vocale beheersing en doorvoelde interpretatie. Zij werd zopas gevraagd om de muzikale omlijsting op zich te nemen van de uitreiking van de Jacques De Leeuwprijs voor Jong Toptalent en zong er Violetta’s aria uit Verdi’s La Traviata.

Zij rondde net de tweejarige specialisatieopleiding Master of Music aan het Conservatorium van Tilburg in Nederland, waar zij na een strenge selectieprocedure werd toegelaten tot de klas van docente Hanneke Kaasschieter. Deze beloftevolle jonge sopraan staat daarmee op de drempel van een mooie toekomst in de klassieke muziek en hoopt dat u door haar liefde voor deze schitterende melodieën een wereld vol emotie hoort opengaan zoals die voor ons werd neergeschreven door de grote componisten van weleer.

Jeroen Lenaerts, bas

In 2005 studeerde Jeroen Lenaerts af aan de afdeling ‘Woord-Drama’ van het Leuvense Lemmensinstituut. Sindsdien is hij aan het werk als acteur in diverse theatervoorstellingen en vertolkt hij nog steeds een rol in de Vlaamse televisieserie ‘Thuis’.
Zes jaar geleden ontdekte hij z’n stem en sindsdien laat het zingen hem niet meer los. Zijn opleiding vervolmaakt hij bij Bart De Kegel.
In 2014 behaalde hij een eerste prijs op het solo-zang concours van Belfius-classics. In 2015 zong hij samen met het Zeeuws-Vlaams kamerkoor ‘La Petite Messe solenelle’ van Rossini in Aardenburg (NL).

Saskia Van Herzeele, piano

Saskia Van Herzeele (°1988) kreeg haar eerste pianolessen op zesjarige leeftijd van Catharina Leijnse. Al gauw bleek dat de muziek een bijzondere plaats in haar leven zou gaan innemen. Tussen haar tiende en achttiende levensjaar nam ze vijf maal deel aan de Cantabile Pianowedstrijd. Ze werd telkens laureate en won ook meermaals de Emmanuel Durlet-prijs voor haar uitvoering van het opgelegd werk. Op die manier kon ze aan diverse pianorecitals meewerken over heel Vlaanderen.

Samen met Robin Van Heghe (viool) en Renke Van Impe (cello) vormt Saskia een pianotrio. Ze wonnen een eerste prijs op de Dexia Classics-wedstrijd in 2006 en kregen zo de kans om heel wat recitals te verzorgen.
Saskia volgde piano- en kamermuziekstages bij Jan Vermeulen, John Whitelaw, Saskia Boon en Daniel Blumenthal.
In 2011 studeerde ze af als psychologe aan de K.U. Leuven. In datzelfde jaar werd ze toegelaten tot de klas van Daniel Blumenthal aan het conservatorium van Brussel waar ze de opleiding piano volgt. Inmiddels brengt ze ook zelf haar liefde voor muziek over in pianolessen aan zowel kinderen als volwassenen en verdiept ze zich in de invloed van muziek op de menselijke psyche bij verschillende doelgroepen.

muziektheater: Romeo & Jamilla

24 oktober, 2016 • 13:30 - 21:00

“Romeo & Jamila” Een eigentijdse, multiculturele muziektheatervoorstelling over liefde in Molenbeek, voor alle leeftijden vanaf 10 jaar.

maandag 24 oktober ‘16, om 13:30 en om 19:00

romeo-en-jamila_flyer_nl_web_recto

"Romeo & Jamila" Een eigentijdse, multiculturele muziektheatervoorstelling over liefde in Molenbeek.

 

2015 – 2016

“Nood breekt wet”

logo • nood breekt wet

 

Gewapend beton

De ruit bedwasemd aangespannen
in ’t vierkant raamkozijn
verhit
verkild
langs beide zijden met angsten aangeslagen

betraande vergezichten
getrokken heldere sporen op ’t glas
doordruppeld
geschied
en
is
het glas waardoor ik kijken kan
langs traliënd verdriet
dat in de verte naar mij lonkt
geniepig verder kaatsend
in spiegels van diepte en lamledigheid

onzin gevat in uitgesponnen webben
van hebzucht en onhebbelijkheid
de lelijkheid vastgeklonken
in gruwelijke werkelijkheid

de akkers omgeploegd
om nooit meer vrucht te dragen
de sloten leeggebloed
de ziel gebarsten en gekloven

waar zijn die zinnen nu gebleven?
getuigen zij ons nietigheid?
wie zal ons duiden
waar we mogen wonen
ons hartig lavend aan elk ander?

ketens omhuld met valse velourigheid
maken ons gevangenen
tussen muren van
gewapend beton

Béton armé

la vitre embuée enserrée
dans le châssis carré
échauffée
refroidie
frappée de part et d’autre d’angoisses

perspectives larmoyantes
griffes claires tracées sur le verre
dégoulinantes
existaient
et
restent
le verre au travers duquel je peux voir
le long d’un chagrin grillagé
qui m’attire vers l’horizon
renvoyant sournoisement
en miroirs de profondeur et de néant

s’est chargé d’absurdité dans des toiles d’araignées distendues
de cupidité et de grossièreté
la laideur tatouée
en atroce réalité

champs hersés
pour ne plus jamais porter fruit
fossés exsangues
âme brisée et fendue

où sont restées ces envies?
prouvent-elles notre insignifiance?
qui nous dira
où pouvoir vivre
nous abreuvant du sel de l’autre?

chaînes enrobées de velouteux trompeur
nous tiennent prisonniers
entre murs de
béton armé

Nik Honinckx, 2 september 2014

 

2014 – 2015

“Gewapend beton”

logo • Gewapend Beton

10 oktober 2014: Beeldenstorm, 15 jaar door weer en wind.

Een verjaardag tussen droevige verjaardagen, meer bepaald: de oorlogsherdenkingen, we zullen het de volgende vier jaar wel “geweten” hebben!

Ook Beeldenstorm schikt zich in de rangen en zal op haar eigen manier reflecteren over oorzaak en reden, over actie en reactie, over aanzet en conflict. Beeldenstorm zou zichzelf niet zijn, mochten wij geen aandacht hebben voor de visie van de kunstenaar. Wij zijn trots om u, ondanks de crisis, ons uitgebreide programma aan te bieden van onder meer onze traditionele creatieve ateliers, aangevuld met een aantal nieuwigheden, waarbij wij, via het programma “Made in Cureghem”, vooral bogen op een jongerenpubliek.

Dit seizoen bracht ons hoofd ernstige muziek, in samenwerking met music@home, een puik “24 karaats &+”-programma bij elkaar. Een méli-mélo van jazz, klassiek, chanson en kleinkunst. Dit alles onder het motto “muziek verzacht de zeden”.

In januari 2015 starten wij samen met de wijkcinema een filmreeks, gekoppeld aan ons thema “Gewapend beton”. Dit stelt ons in staat om ons doelpubliek kennis te laten maken met een aantal klassiekers die uitvoerig de waanzin en oorlog illustreren.
“Gewapend beton” is de themawerking die we de komende drie jaar zullen aanhouden.
Dit seizoen is er vooral aandacht voor “het conflict”. Kinderen, jongeren en ouderen zullen in onze creatieve ateliers werken aan verschillende producties die op een expressieve manier deze thematiek illustreren.

Verder werken we aan “The Best of Eveline & co”, de kortfilms van de “Mondelinge taalvaardigheid Frans” met de ACTO/VUB-studenten. Ook de portretten van warme Brusselkenners, de reeks “Les merveilleux de Beeldenstorm”, kennen hun vervolg.
Wij nemen ons voor om onze communicatiemethoden bij te schroeven, zodat u wat regelmatiger nieuws “heet van de naald” zal krijgen. Zo krijgt u onder meer tegen de eindejaarsfeesten een inkijk in de Beeldenstormwinkel, een winkel vol artistieke eindejaars- en andere geschenken.

Bon… reden genoeg om u allen dit seizoen wat meer te zien.

Van harte
Nik

 

“Eet meer friet!”

 


 

 

geen berichten meer mogelijk