intro

24 karaat & plus concert: “Duo Adentro” door Maarten Vandenbemden (gitaar) en Saskia Van Herzeele (piano)

24 februari, 2016 • 19:00 - 22:00

“Duo Adentro” door Maarten Vandenbemden (gitaar) en Saskia Van Herzeele (piano)

 

CV

Ontstaan vanuit een bijzondere vriendschap en diep doorvoelde muzikale eensgezindheid, wil het jonge duo Adentro de poëtische klankmogelijkheden van zijn unieke instrumentencombinatie ten volle exploreren. Hun voornaamste streven daarbij is altijd het publiek via de muziek zo rechtstreeks mogelijk binnenin te beroeren. Sinds Saskia en Maarten elkaar tijdens hun Bachelor aan het Conservatorium van Brussel leerden kennen, volgden ze als duo reeds kamermuzieklessen en –masterclasses bij onder meer Dirk Vermeulen, Viviane Spanoghe, Thomas Dieltjens en Oxalys. Hun eerste concertprogramma’s werden al op diverse podia in België enthousiast onthaald.

24 karaat en plus - concert - 24 februari 2016

 

Saskia Van Herzeele (1988)

… volgde haar eerste pianolessen op zesjarige leeftijd bij Catharina Leijnse. Ze werd vijf keer laureate van de Cantabile Pianowedstrijd, waarbij ze ook meermaals de Emmanuel Durlet-prijs kreeg voor haar uitvoering van het opgelegd werk. In 2006 behaalde ze met het Parnassia Pianotrio een eerste prijs kamermuziek op de Dexia Classics.
Na haar middelbare school studeerde Saskia psychologie aan de KU Leuven. In tussentijd bleef ze steeds actief als pianiste en in kamermuziekverband en ging ze op masterclass bij Jan Vermeulen, John Whitelaw, Saskia Boon en Daniel Blumenthal. Na haar studies Psychologie besloot ze zich nog meer toe te leggen op de muziek en werd ze toegelaten tot de klas van Daniel Blumenthal aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Daarnaast volgde ze masterclasses bij onder meer Pascal Devoyon, Diane Andersen, Alan Weiss en Jun Kanno.
Inmiddels speelt Saskia regelmatig in kamermuziekverband en als liedbegeleider, geeft pianolessen en werkt als psychologe. In dat alles zoekt ze zoveel mogelijk naar het samengaan van muziek en psychisch welzijn. Momenteel bereidt ze haar masterproef voor bij Vitaly Samoshko aan het Gentse conservatorium.

Maarten Vandenbemden (1994)

… kreeg op vierjarige leeftijd zijn eerste gitaarlessen van zijn vader, en studeerde onder zijn leiding met grootste onderscheiding af aan de Academie voor Podiumkunsten van Overijse, waar hij tevens piano, ensemble, muziekgeschiedenis en harmonieleer volgde. Vervolgens leidde zijn muzikale pad hem naar het Koninlijk Conservatorium van Brussel waar hij de richtingen Gitaar en Muziekschriftuur combineert.
Maarten is eerste laureaat gitaar van de wedstrijd Dexia Classics 2011, en in de zomer van 2013 ontving hij de ‘Special prize for best interpretation’ uit handen van Štěpán Rak op het internationaal gitaarconcours te Kutná Hora, Tsjechië. In november 2013 mocht hij aantreden als solist in het Concierto de Aranjuez van Joaquin Rodrigo met orkest SymphoniaASSAI onder leiding van Wouter Lenaerts. Datzelfde jaar behaalde hij het bachelordiploma gitaar aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel in de klas van Antigoni Goni met grootste onderscheiding, en tevens de bachelor in muziekschriftuur met grote onderscheiding. Hij volgde reeds masterclasses bij onder meer Konrad Ragossnig, Yves Storms, Ian Watt, Sharon Isbin en Sergio Assad.
Zijn muzikale zoektocht voerde hem in 2015 naar Napels, waar hij bij maestro Maurizio Villa studeerde. Momenteel rondt Maarten zijn master af in Brussel. Daarnaast speelt hij zowel solo als in verschillende kamermuziekformaties.

programma / programme

“Sons du Sud”

Duo Adentro voert u op deze winteravond mee naar zuiderse oorden. We wandelen door een exotisch sprookjesland met Maurice Ravel’s Ma Mère l’Oye, verdwalen in de wervelende fantasiewereld van Italiaan Mario Castelnuovo-Tedesco, verkennen Franse, Spaanse en innerlijke landschappen in de muziek van Federico Mompou en de straten van Buenos Aires met Astor Piazzolla. Reis mee en droom weg!

Maurice Ravel (1875-1937)

  • Ma Mère l’Oye
    )
  • I. Pavane de la Belle au bois dormant
  • II. Pet Poucet
  • III. Laideronnee, Impératrice des Pagodes
  • IV. Les entreens de la Belle et de la Bête
  • V. Le jardin féerique
    )
  • I. Pavane de la Belle au bois dormant
  • II. Pet Poucet
  • III. Laideronnee, Impératrice des Pagodes
  • IV. Les entreens de la Belle et de la Bête
  • V. Le jardin féerique
    )
  • I. Pavane de la Belle au bois dormant
  • II. Pet Poucet
  • III. Laideronnee, Impératrice des Pagodes
  • IV. Les entreens de la Belle et de la Bête
  • V. Le jardin féerique
  • I. Pavane de la Belle au bois dormant
  • II. Petit Poucet
  • III. Laideronnette, Impératrice des Pagodes
  • IV. Les entretiens de la Belle et de la Bête
  • V. Le jardin féerique
  • Pavane pour une infante défunte

Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1965)

  • Fantasia op. 145

Federico Mompou (1893-1987)

Ástor Piazzolla (1921-1992)

  • Oblivion
  • Adiós Nonino
plaats / lieu

Beeldenstorm
Bergensesteenweg 145 Chaussée de Mons, 1070 Anderlecht (halte / station Clemenceau)

inkom / entrée

vrijwillige bijdrage / contribution bénévole

meer informatie en reservatie / plus d’informations et réservation

secretariaat@beeldenstorm.be • 02 / 523 43 50

24 karaat en plus - concert - 24 februari 2016

24 karaat & plus concert: “Una Serata Lirica” door Nora Khallouf, Jeroen Lenaerts en Saskia Van Herzeele

23 maart, 2016 • 19:00 - 22:00

“Una Serata Lirica” door Nora Khallouf (lyrische sopraan), Jeroen Lenaerts (bas) en Saskia Van Herzeele (piano)

programma / programme
Jeroen Lenaerts

Liederen

  • L’ultimo Bacio
  • Luna d’Estate
  • Ideale (allen Tosti)

Aria’s

  • Deh Ti Ferma + Que Numi Furenti (Assur uit Semiramide, Rossini)
  • Madamina, il Catalogo è Questo (Leporello uit Mozarts Don Giovanni)
  • Infelice, e Tuo Credevi (Silva uit Verdi’s Ernani)
Instrumentale Intermezzi (Mozart) door Saskia Van Herzeele
Nora Khallouf

Liederen

  • Aprile
  • Non t’amo più (Tosti)

Aria’s

  • Non Mi Resta Che il Piante ed il Dolore  (Suzel uit L’Amico Fritz van Mascagni)
  • Quel Quardo il Cavaliere.. So Anch’io La Virtù Magica  (Norina uit Don Pasquale, Donizetti)
  • Donde Lieta Usci  (Mimi, La Bohème van Puccini)
Duet
  • Cinque, Dieci, Venti, Trenta   (Figaro en Suzanna uit Le Nozze di Figaro)
  • La Ci Darem La Mano   (Don Giovanni en Zerlina uit Don Giovanni)
plaats / lieu

Beeldenstorm
Bergensesteenweg 145 Chaussée de Mons, 1070 Anderlecht (halte / station Clemenceau)

inkom / entrée

vrijwillige bijdrage / contribution bénévole

meer informatie en reservatie / plus d’informations et réservation

secretariaat@beeldenstorm.be • 02 / 523 43 50

 

Nora Khallouf, lyrische sopraan

De  lyrische sopraan Nora Khallouf (°1986) groeide als kind van een Nederlandse moeder en een Syrische vader op in België. Als jong meisje volgde zij viool en gitaar aan de plaatselijke muziekacademie en werd zo gebeten door de muzikale microbe.

Toen zij als twintigjarige bij muziektheater Transparant  auditeerde voor een plaats in het koor voor voorstellingen van Händels Samson werd zij prompt geselecteerd om de vrouwelijke hoofdrol Delila voor haar rekening te nemen. Hierop besliste zij een gedegen vocale opleiding te starten aan het Conservatorium te Leuven in de klas van Bart De Kegel, waar zij zich tot op heden vervolmaakt.

Onder zijn leiding werd zij in 2009 eerste laureate van het Dexia Classics Concours, waarop ze werd uitgenodigd een recital te verzorgen in de Koninklijke Muntschouwburg. Ook kreeg zij de kans masterclasses te volgen bij Lemmenseredocente Lieve Vanhaverbeke, Nederlandse bariton Maarten Koningsberger, de Amerikaans-Italiaanse stemcoach Diane Forlano, verbonden aan de Royal Academy te Londen en het Conservatorium van Den Haag, en ook bij de Canadese sopraan Lyne Fortin die op internationaal niveau een zeer indrukwekkende carrière geniet.

Nora Khallouf vertolkte inmiddels reeds verscheidene operarollen waaronder Rossini’s Berenice uit L’Occasione fa il ladro en Clarina uit diens Il Cambiale di Matrimonio. Zij kreeg de kans een aantal belangrijke Mozartrollen aan haar repertoire toe te voegen zoals Fiordiligi (uit Così fan Tutte) en Donna Elvira (uit Don Giovanni), en vertolkte de hoofdrol in Pietro Mascagni’s Zanetto, dat door critici zeer enthousiast onthaald werd omwille van de beklijvende en zeer mature vertolking.

Ook stortte zij zich met een groot enthousiasme in het concertleven. Zo trad ze bijvoorbeeld op in de Amuz in Antwerpen met Mozarts Exultate Jubilate en werd twee opeenvolgende jaren gevraagd voor het nieuwjaarsconcert georganiseerd door de stad Ninove. Verder trad Nora Khallouf intussen ook meermaals op met het Koninklijke Knapenkoor Cantate Domino o.l.v. David De Geest : zo zong zij Mozarts Krönungsmesse, het Requiem, dat werd uitgebracht op CD, en Charpentiers Te Deum.
Naast opera en oratorium, heeft zij zich met diepe interesse toegelegd op het Franse en Duitse liedrepertoire en gaf dan ook al vaak concerten op culturele podia in België en Nederland met zeer kwetsbare en intieme portretten van componisten als Richard Strauss, Gabriel Fauré en Johannes Brahms.

In 2010 werd zij geselecteerd om deel te nemen aan het Francesco Viñasconcours en het Concours Aragall te Barcelona en maakte zij deel uit van de groep beloftevolle zangers die het Euregio-concours in Duitsland in 2011 naar voren schoof. Tijdens het Musico Liedconcours te Amsterdam in 2012 werd zij geprezen om haar brede repertoirekeuze, vocale beheersing en doorvoelde interpretatie. Zij werd zopas gevraagd om de muzikale omlijsting op zich te nemen van de uitreiking van de Jacques De Leeuwprijs voor Jong Toptalent en zong er Violetta’s aria uit Verdi’s La Traviata.

Zij rondde net de tweejarige specialisatieopleiding Master of Music aan het Conservatorium van Tilburg in Nederland, waar zij na een strenge selectieprocedure werd toegelaten tot de klas van docente Hanneke Kaasschieter. Deze beloftevolle jonge sopraan staat daarmee op de drempel van een mooie toekomst in de klassieke muziek en hoopt dat u door haar liefde voor deze schitterende melodieën een wereld vol emotie hoort opengaan zoals die voor ons werd neergeschreven door de grote componisten van weleer.

Jeroen Lenaerts, bas

 

Saskia Van Herzeele, piano

Saskia Van Herzeele (°1988) kreeg haar eerste pianolessen op zesjarige leeftijd van Catharina Leijnse. Al gauw bleek dat de muziek een bijzondere plaats in haar leven zou gaan innemen. Tussen haar tiende en achttiende levensjaar nam ze vijf maal deel aan de Cantabile Pianowedstrijd. Ze werd telkens laureate en won ook meermaals de Emmanuel Durlet-prijs voor haar uitvoering van het opgelegd werk. Op die manier kon ze aan diverse pianorecitals meewerken over heel Vlaanderen.

Samen met Robin Van Heghe (viool) en Renke Van Impe (cello) vormt Saskia een pianotrio. Ze wonnen een eerste prijs op de Dexia Classics-wedstrijd in 2006 en kregen zo de kans om heel wat recitals te verzorgen.
Saskia volgde piano- en kamermuziekstages bij Jan Vermeulen, John Whitelaw, Saskia Boon en Daniel Blumenthal.
In 2011 studeerde ze af als psychologe aan de K.U. Leuven. In datzelfde jaar werd ze toegelaten tot de klas van Daniel Blumenthal aan het conservatorium van Brussel waar ze de opleiding piano volgt. Inmiddels brengt ze ook zelf haar liefde voor muziek over in pianolessen aan zowel kinderen als volwassenen en verdiept ze zich in de invloed van muziek op de menselijke psyche bij verschillende doelgroepen.

 

De foto’s en films van onze Nieuwjaarsreceptie 2016, vrijdag 15 januari, zijn hier te bekijken. KLIK HIER

Nieuwjaarsreceptie - 2016 Nieuwjaarsreceptie - 2016

Nieuwjaarsreceptie - 2016 Nieuwjaarsreceptie - 2016

Nieuwjaarsreceptie - 2016 Nieuwjaarsreceptie - 2016

Nieuwjaarsreceptie - 2016 Nieuwjaarsreceptie - 2016

2014 – 2017

Gewapend beton

logo • Gewapend Beton

10 oktober 2014: Beeldenstorm, 15 jaar door weer en wind.

Een verjaardag tussen droevige verjaardagen, meer bepaald: de oorlogsherdenkingen, we zullen het de volgende vier jaar wel “geweten” hebben!

Ook Beeldenstorm schikt zich in de rangen en zal op haar eigen manier reflecteren over oorzaak en reden, over actie en reactie, over aanzet en conflict. Beeldenstorm zou zichzelf niet zijn, mochten wij geen aandacht hebben voor de visie van de kunstenaar. Wij zijn trots om u, ondanks de crisis, ons uitgebreide programma aan te bieden van onder meer onze traditionele creatieve ateliers, aangevuld met een aantal nieuwigheden, waarbij wij, via het programma “Made in Cureghem”, vooral bogen op een jongerenpubliek.

Dit seizoen bracht ons hoofd ernstige muziek, in samenwerking met music@home, een puik “24 karaats &+”-programma bij elkaar. Een méli-mélo van jazz, klassiek, chanson en kleinkunst. Dit alles onder het motto “muziek verzacht de zeden”.

In januari 2015 starten wij samen met de wijkcinema een filmreeks, gekoppeld aan ons thema “Gewapend beton”. Dit stelt ons in staat om ons doelpubliek kennis te laten maken met een aantal klassiekers die uitvoerig de waanzin en oorlog illustreren.
“Gewapend beton” is de themawerking die we de komende drie jaar zullen aanhouden.
Dit seizoen is er vooral aandacht voor “het conflict”. Kinderen, jongeren en ouderen zullen in onze creatieve ateliers werken aan verschillende producties die op een expressieve manier deze thematiek illustreren.

Verder werken we aan “The Best of Eveline & co”, de kortfilms van de “Mondelinge taalvaardigheid Frans” met de ACTO/VUB-studenten. Ook de portretten van warme Brusselkenners, de reeks “Les merveilleux de Beeldenstorm”, kennen hun vervolg.
Wij nemen ons voor om onze communicatiemethoden bij te schroeven, zodat u wat regelmatiger nieuws “heet van de naald” zal krijgen. Zo krijgt u onder meer tegen de eindejaarsfeesten een inkijk in de Beeldenstormwinkel, een winkel vol artistieke eindejaars- en andere geschenken.

Bon… reden genoeg om u allen dit seizoen wat meer te zien.

Van harte
Nik

 

“Eet meer friet!”

 


 

 

geen berichten meer mogelijk