intro

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants: “Onderwaterwereld / Monde sous-marin”

27 februari, 2017 • 08:00 - 17:00

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants

Beeldenstorm vzw & Levenslust vzw

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants: onderwaterwereld / monde sous-marin

Vakantieateliers voor kinderen / Ateliers de vacances pour enfants: onderwaterwereld / monde sous-marin

24 karaat & plus concert: “20 vingers en een vleugel” • Barbara Baltussen en Hiroko Fukushima

29 maart, 2017 • 19:00 - 22:00

“20 vingers en een vleugel • Barbara Baltussen en Hiroko Fukushima (Quatres Mains piano)”

programma/programme: 4 mains piano
  • F. Poulenc
    • Sonate voor vierhandig piano 7’
      • Prélude
      • Rustique
      • Final
  • Bach/Kurtàg
    • “Aus tiefer not schrei ich zu dir” BWV 687 5’
    • “Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” (Actus Tragicus) BWV 106 3’
  • F. Schubert
    • Fantasie in f 19’
  • PAUZE

 

  • C. Debussy
    • “Six Epigraphes Antiques” 16’
  • J. Brahms
    • “Variaties op een thema van Robert Schumann” opus 9 19’

 

Barbara Baltussen (°1982) groeide op in een muzikale familie en begon op zevenjarige leeftijd piano te spelen aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Sint-Niklaas in de klas van Johan Lybeert. Hierna vervolgde ze haar studies aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen, in de klas van Levente Kende en Heidi Henderickx, waar zij haar diploma “meester in muziek” behaalde in juni 2006.

Daarnaast nam Barbara deel aan verschillende masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici zoals Jacob Lateiner, Elisabeth Leonskaja, Lee Kum-Sing, György Kurtàg, Charles Rosen, Udo Reinemann, Jard Van Nes, Rudolf Jansen, Rian De Waal e.a. Barbara is laureate van verschillende wedstrijden, waaronder Jong Tenuto, Cantabile, Axion Classics, E. Durletwedstrijd, …

Barbara kiest er bewust voor om zich als pianiste, in een wereld waar de mogelijkheden zeer divers zijn, niet in één domein te specialiseren, maar om als muzikante zo breed mogelijk actief te zijn op verschillende terreinen. Op die manier ontstaat er een constante kruisbestuiving tussen die verschillende domeinen.

Zo werkt ze als docente piano en begeleidingspraktijk in de academie voor Muziek, Woord en Dans van Bornem, en in de Kunsthumaniora van Brussel, maar heeft zij daarnaast nog een zeer actief concertleven als soliste, als kamermuzikante en als begeleidster.

Als soliste werkte zij samen met dirigenten als Etienne Siebens, Koen Kessels, Ivo Venkov, Silveer van den Broeck, Gert D’haese en Edmond Saverniers.

Ze werkte ook een soloprogramma uit met werk van enkel vrouwelijke componisten en trad hiermee op in diverse concertzalen en festivals, zoals het internationaal pianofestival te Quaregnon in 2010. In juni 2014 creëerde Barbara het eerste pianoconcerto voor piano en ensemble van de jonge beloftevolle componist Gillis Sacré, dat aan haar werd opgedragen.

Barbara is stichtend lid van Trio Khaldei.  www.triokhaldei.com

Ze wordt regelmatig gevraagd als begeleidster voor wedstrijden en diverse workshops en masterclasses, en als repetitor voor verscheidene producties. Ze werkte reeds samen met ensembles en orkesten als het Brussels Philharmonic, het Vlaams Radio Koor, Octopus Symfonisch Koor, Walpurgis muziektheater, ensemble Hommages e.a

Verder vormt Barbara met haar vader, violist Nico Baltussen, een begeesterend duo.

 

Hiroko Fukushima studied at the ‘Elisabeth University of Music’ in Hiroshima and obtained at the same university her ‘Master of Music’ diploma in 1999. Meanwhile, she had been double finalist of the ‘Iizuka Music Competition’ in Fukuoka and had been playing as a soloist with the ‘Elisabeth University Orchestra’.

In 2000, she decided to continue her studies in Europe. At the ‘Koninklijk Conservatorium van Brussel’, she obtained successively the diplomas of piano and pianoforte in the classes of Boyan Vodenitcharov and Piet Kuijken, both with great distinction.

Since 2007, she is the pianist of ‘Trio Horta’ and playing regularly concerts. Hiroko Fukushima is teaching piano at the Kunsthumaniora in Brussels. www.triohorta.com

 

2015 – 2017

“Nood breekt wet”

logo • nood breekt wet

 

Gewapend beton

De ruit bedwasemd aangespannen
in ’t vierkant raamkozijn
verhit
verkild
langs beide zijden met angsten aangeslagenbetraande vergezichten
getrokken heldere sporen op ’t glas
doordruppeld
geschied
en
is
het glas waardoor ik kijken kan
langs traliënd verdriet
dat in de verte naar mij lonkt
geniepig verder kaatsend
in spiegels van diepte en lamledigheid

onzin gevat in uitgesponnen webben
van hebzucht en onhebbelijkheid
de lelijkheid vastgeklonken
in gruwelijke werkelijkheid

de akkers omgeploegd
om nooit meer vrucht te dragen
de sloten leeggebloed
de ziel gebarsten en gekloven

waar zijn die zinnen nu gebleven?
getuigen zij ons nietigheid?
wie zal ons duiden
waar we mogen wonen
ons hartig lavend aan elk ander?

ketens omhuld met valse velourigheid
maken ons gevangenen
tussen muren van
gewapend beton

Béton armé

la vitre embuée enserrée
dans le châssis carré
échauffée
refroidie
frappée de part et d’autre d’angoissesperspectives larmoyantes
griffes claires tracées sur le verre
dégoulinantes
existaient
et
restent
le verre au travers duquel je peux voir
le long d’un chagrin grillagé
qui m’attire vers l’horizon
renvoyant sournoisement
en miroirs de profondeur et de néant

s’est chargé d’absurdité dans des toiles d’araignées distendues
de cupidité et de grossièreté
la laideur tatouée
en atroce réalité

champs hersés
pour ne plus jamais porter fruit
fossés exsangues
âme brisée et fendue

où sont restées ces envies?
prouvent-elles notre insignifiance?
qui nous dira
où pouvoir vivre
nous abreuvant du sel de l’autre?

chaînes enrobées de velouteux trompeur
nous tiennent prisonniers
entre murs de
béton armé

Nik Honinckx, 2 september 2014

 

2014 – 2015

“Gewapend beton”

logo • Gewapend Beton

10 oktober 2014: Beeldenstorm, 15 jaar door weer en wind.

Een verjaardag tussen droevige verjaardagen, meer bepaald: de oorlogsherdenkingen, we zullen het de volgende vier jaar wel “geweten” hebben!

Ook Beeldenstorm schikt zich in de rangen en zal op haar eigen manier reflecteren over oorzaak en reden, over actie en reactie, over aanzet en conflict. Beeldenstorm zou zichzelf niet zijn, mochten wij geen aandacht hebben voor de visie van de kunstenaar. Wij zijn trots om u, ondanks de crisis, ons uitgebreide programma aan te bieden van onder meer onze traditionele creatieve ateliers, aangevuld met een aantal nieuwigheden, waarbij wij, via het programma “Made in Cureghem”, vooral bogen op een jongerenpubliek.

Dit seizoen bracht ons hoofd ernstige muziek, in samenwerking met music@home, een puik “24 karaats &+”-programma bij elkaar. Een méli-mélo van jazz, klassiek, chanson en kleinkunst. Dit alles onder het motto “muziek verzacht de zeden”.

In januari 2015 starten wij samen met de wijkcinema een filmreeks, gekoppeld aan ons thema “Gewapend beton”. Dit stelt ons in staat om ons doelpubliek kennis te laten maken met een aantal klassiekers die uitvoerig de waanzin en oorlog illustreren.
“Gewapend beton” is de themawerking die we de komende drie jaar zullen aanhouden.
Dit seizoen is er vooral aandacht voor “het conflict”. Kinderen, jongeren en ouderen zullen in onze creatieve ateliers werken aan verschillende producties die op een expressieve manier deze thematiek illustreren.

Verder werken we aan “The Best of Eveline & co”, de kortfilms van de “Mondelinge taalvaardigheid Frans” met de ACTO/VUB-studenten. Ook de portretten van warme Brusselkenners, de reeks “Les merveilleux de Beeldenstorm”, kennen hun vervolg.
Wij nemen ons voor om onze communicatiemethoden bij te schroeven, zodat u wat regelmatiger nieuws “heet van de naald” zal krijgen. Zo krijgt u onder meer tegen de eindejaarsfeesten een inkijk in de Beeldenstormwinkel, een winkel vol artistieke eindejaars- en andere geschenken.

Bon… reden genoeg om u allen dit seizoen wat meer te zien.

Van harte
Nik

 

“Eet meer friet!”

 


 

 

geen berichten meer mogelijk